Wycieczki
SUKCESY
NIEZAPOMNIANE WYCIECZKI
WYKWALIFIKOWANA KADRA

Wycieczki do CERNU już na dobre wpisały się w tradycję naszej szkoły. Dzięki staraniom i zaangażowaniu pani Jolanty Rzeźnik niemal corocznie młodzież udaje się do Szwajcarii, aby poznać funkcjonowanie  Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych.
Naszą naukową wyprawę rozpoczęliśmy wczesnym rankiem 28 maja 2018 r., gdy pod opieką  pań Jolanty Rzeźnik, Anny Rzymskiej, Renaty Marcinko i Renaty Mazurek wyruszyliśmy z puławskich błoni. Po trwającej niemal cały dzień podróży 45-osobowa grupa licealistów z klas 2 LA, 2 LC, 1 LA i 1 LC dotarła do Niemiec. Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie  miasteczka Landshut. Spacerując po jego uliczkach, zobaczyliśmy średniowieczną bazylikę z najwyższą na świecie  ceglaną wieżą oraz położony na wzgórzu zamek Trausnitz. Dowiedzieliśmy się również, że miasto to jest historycznie powiązane z Polską, ponieważ  właśnie  tutaj Jadwiga Jagiellonka poślubiła księcia z rodu Wittelsbachów. Na pamiątkę tego wydarzenia do dzisiaj organizuje się huczne festyny. Podczas zwiedzania Landshut  mogliśmy podziwiać piękno architektury niemieckiej, objawiające się mnogością kolorowych kamieniczek, a także odpocząć ,spoglądając na urokliwa Izarę przepływającą pośrodku miasta. Pobyt w Bawarii dostarczył nam wiele wrażeń i zachęcił, aby w przyszłości powrócić do tego pięknego regionu.
Kolejnym punktem naszej wyprawy była Genewa, w której spędziliśmy dwa dni. Byliśmy pod wielkim wrażeniem, podziwiając szwajcarskie zabytki. Uatrakcyjnieniem naszej genewskiej wycieczki były podchody, podczas których obejrzeliśmy miedzy innymi fontanny na Jeziorze Genewskim,  zegar kwiatowy w ogrodzie angielskim przy moście Mont Blanc, Katedrę św. Piotra,  Mur Reformatorów  oraz  Pałac Narodów. Była to doskonała okazja, aby poznawać nowe miejsca oraz doskonalić swoje umiejętności posługiwania się językami obcymi.
Jednak głównym celem naszej szwajcarskiej wyprawy był CERN – Europejska Organizacja Badań Jądrowych – ośrodek naukowo-badawczy znajdująca się na granicy Szwajcarii i Francji, gdzie wybitni naukowcy z całego świata dążą do poznania fundamentalnych struktur wszechświata.  Przy użyciu wyspecjalizowanych urządzeń rozpędzają cząsteczki do prędkości bliskiej prędkości światła, aby je ze sobą zderzyć. Szczegóły pracy w CERN-ie przybliżyli nam nasi rodacy, a jednocześnie pracownicy tego ośrodka naukowo-badawczego- panowie: A. Gorzawski, P.Traczyk oraz B.Bielawski. Poza teoretycznymi wykładami oraz dwoma wystawami, które odwiedziliśmy, mieliśmy okazję zwiedzić  również  CERN Control Centre.  Jednak największe wrażenie zrobiła na nas świadomość , że znajdujemy się w miejscu, gdzie skonstruowano Wielki Zderzacz Hadronu. Kolejnego dnia podziwialiśmy cudowne szwajcarskie widoki. Dzień zaczęliśmy od wjazdu kolejką w wysokie Alpy oraz spaceru po górskich ścieżkach. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Montreux, malowniczej miejscowości na  wschodnim krańcu Jeziora Genewskiego. Słoneczna pogoda podkreśliła uroki miasta. Następny dzień spędziliśmy w Bernie. Stolica Szwajcarii zachwyciła nas piękną średniowieczną architekturą. Panorama  najstarszej części miasta i lazurowa woda rzeki Aare sprawiły, że Berno na długo pozostanie w naszej pamięci. Tutaj również  widzieliśmy dom Alberta Einsteina i dowiedzieliśmy się wielu ciekawych faktów z jego życia. Następnie udaliśmy się do Zurychu – miasta banków i światowego biznesu – które zachwyciło nas  nie tylko swoją architekturą, położeniem, atmosferą, ale również witrażami  Marca Chagalla, do których ,jak i wielu innych obiektów, musieliśmy dotrzeć samodzielnie podczas gry terenowej.
Ostatniego dnia wycieczki w  towarzystwie przemiłej pani przewodniczki  zwiedzaliśmy  Salzburg – miasto Amadeusza Mozarta. Duże wrażenie zrobiła na nas wizyta w rodzinnym domu tego genialnego kompozytora. Jednak to, co dobre, zbyt szybko się kończy i nasza wycieczka również dobiegła końca. To była ekscytująca wyprawa, podczas której mieliśmy okazję być aż w 4 państwach. Jesteśmy oczarowani krajobrazami i wspaniałymi zabytkami zwiedzanych miejsc. Wizyta w CERN-ie dostarczyła nam niezapomnianych wrażeń, a w wielu z nas rozbudziła naukowe plany na przyszłość. Jesteśmy wdzięczni naszym nauczycielom, że podjęli się trudu opieki nad naszą gromadką, a Pani Jolancie Rzeźnik dziękujemy za zorganizowanie tak wspaniałej wycieczki.